Cara Agar Bayi Dalam Kandungan Tidak Sungsang

Solusi Untuk Keluarga Bahagia !

Selasa, 29 Desember 2015

Cara Agar Bayi Dalam Kandungan Tidak Sungsang

Cara Agar Bayi Dalam Kandungan Tidak Sungsang - Masalah bayi sungsang banyak membuat para wanita merasa cemas ataupun was-was dalam menghadapi persalinan. Namun apabila anda berkemungkinan untuk mengalami kelahiran songsang janganlah takut dengan berlebihan, kerana rasa takut tersebut dan berfikiran negatif dapat mempengaruhi kesihatan bayi dalam kandungan.

Cara Agar Bayi Dalam Kandungan Tidak Sungsang

Mengikuti Senaman Hamil
Contohnaya berenang ini akan membuat otot perut santai dan memberikan ruang pada bayi untuk bergerak.

Melakukan Penekanan Lembut
Tekanan ini harus menggunakan kedua tangan agar dapat merangsang posisi bayi yang songsang ke posisi normal. Lakukan di sekitar perut searah jarum jam.

Sering Melakukan Posisi Sujud
Lakukan posisi bersujud secara betul dan teratur 2 kali setiap pagi dan petang dalam tempoh sekitar 10 minit. 92% cara ini akan mebuahkan hasil untuk mencegah bayi daripada songsang.

Menggunakan Lampu Suluh
Gunakan lampu suluh untuk mendapatkan perhatian bayi di dalam rahim. Tunjuk lampu suluh di kepala bayi, kemudian bergerak ke arah saluran kelahiran. Sekilas cahaya yang bergerak pantas untuk menarik perhatian bayi sehingga kepala bayi boleh mengikuti jalan cahaya itu dilahirkan.

Minum Minuman Manis
Oleh kerana banyak minuman manis yang mengandungi glukosa akan menyediakan tenaga tambahan untuk bayi untuk menjadikannya aktif. Dengan janin bayi aktif bergerak ke arah kemungkinan kedudukan yang normal juga akan menjadi lebih tinggi

Memainkan Musik
Dengan memainkan muzik anda juga boleh membuat bayi anda cenderung untuk berada dalam kedudukan yang normal. Cara ini dilakukan dengan meletakkan pembesar suara dalam bidang saluran kelahiran. Ini akan menyebabkan kepala bayi bergerak ke kelahiran.

Meletakkan Sesuatu yang Sejuk
Dengan meletakkan benda sejuk pada bahagian kepala bayi ini akan menyebabkan bayi menjauhi kawasan sejuk tersebut. Maka dengan itu letakkanlah benda sejuk dibahagian atas perut sehingga kepala bayi  menjauhi bahagian atas perut tersebut dan mengarahkannya ke jalan lahir sang ibu.

Berpikirlah Positif
Dengan selalu berpikir positif, bayi akan menerima singnal positif dari anda sehingga membuatkan bayi berputar ke posisi yang betul meskipun posisi bayi anda songsang.

Cara Agar Bayi Dalam Kandungan Tidak Sungsang dan Panduan hamil dan tips mengenai apa yang anda boleh lakukan untuk mengelakkan kedudukan songsang sama ada sebelum atau selepas positif oleh doktor bahawa bayi anda dalam kedudukan songsang. Di samping itu, anda tetap perlu melakukan pemeriksaan untuk obstetrik bagi memantau kemajuan si bayi supaya langkah berjaga-jaga kedudukan songsang boleh berjalan dengan betul.
Share :
Facebook Twitter Google+

 
Back To Top