Berikut Ini Yang Harus Dilakukan Ibu Hamil

Solusi Untuk Keluarga Bahagia !

Selasa, 29 Desember 2015

Berikut Ini Yang Harus Dilakukan Ibu Hamil

Yang Harus Dilakukan Ibu Hamil - Hamil atau mengandung merupakan kebahagia suami-ister. Setiap perempun pasti akan mengalami hamil. Untuk yang sudah pernah punya anak pasti tidak akan masalah saat hamil anak berikutnya. Tapi untuk yang baru pertama kali hamil pasti bingung apa yang harus dilakukan ibu hamil. Untuk menjaga kesehatan bayi dalam kandungan dan kesehatan ibu hamil, lakukan beberapa pola di bawah ini. 

Yang Harus Dilakukan Ibu Hamil adalah Menjaga Pemakanan
Seringkali wanita mengandung dikaitkan dengan ‘mengidam’. Dan mengidam bagi wanita A tidak sama dengan wanita B. Apa jua makanan yang diidamkan, pastikan makanan itu tidak merbahaya kepada ibu ataupun anak dalam kandunga. Rujuk mereka yang arif dalam bidang ini. Elakkan memakan makanan yang tidak masak seperti daging, telur atau ikan yang separuh masak kerana makanan sebegini mendedahkan anda kepada jangkitan kuman.

Elakkan minum susu yang tidak dipasturkan atau sebarang produk tenusu yang tidak dipasturkan. Makanan sebegini juga mendedahkan kandungan anda kepada jangkitan kuman. Pengambilan gula juga perlu dikawal kerana pengambilan gula berlebihan boleh mendedahkan anda kepada penyakit diabetes semasa mengandung dan kesannya kepada bayi anda.

Yang Harus Dilakukan Ibu Hamil adalah Mengambil Vitamin Asid Folik
Vitamin Asid Folik berfungsi mencegah masalah yang boleh berlaku ke atas tumbesaran otak dan juga tulang belakang anak. Kebiasaanya, doktor akan menasihatkan ibu-ibu mengandung supaya memulakan proses pengambil vitamin ini sebelum anda mengandung lagi. Jika anda mempunyai vitamin tambahan, kami cadangkan rujuk kepada mereka yang pakar untuk menyemak sama ada vitamin itu selamat dimakan semasa mengandung ataupun tidak.

Yang Harus Dilakukan Ibu Hamil adalah Mengamalkan Hidup Aktif
Mengandung tidak bermakna anda perlu duduk dan baring sahaja. Tidak ada masalah untuk anda melakukan senaman-senaman. Malah sesetengah jenis senaman boleh membantu proses melahirkan anak. Cuma anda perlu mendapatkan konsultansi apakah senaman yang sesuai mengikut tahap kandungan anda. Antara senaman yang bagus anda berjalan dan berenang. Tetapi jangan diamalkan secara berlebihan. Praktikkan secara sederhana dan sentiasa ada mereka yang bersama.

Share :
Facebook Twitter Google+

 
Back To Top